lerareninfo lerarenblogs lerarenforum lerarenkalender lerarenlinks lerarenteam Lerarentools lerarenblogs

    Blog > Reageer

09-02-2011

Studeren op latere leeftijd


afbeelding 1 

Ik zou bijna durven schrijven studeren op oudere leeftijd, maar wat is oud tegenwoordig? Wel ja, op een leeftijd van 38 jaar zou ik mezelf nog jong durven noemen. In de klas zitten tussen  jongeren van 18 tot 21 jaar, dan is het soms even wennen.  Er is tegenwoordig een trend aan de gang om zich verder te vervolmaken of om totaal een nieuw diploma te behalen. Maar hoe voelt dat om zich als volwassene terug tussen de jongeren te begeven? Heb ik in al die jaren iets gemist of leer ik behalve de opleiding nog iets bij in de leefwereld van de tieners (18+)?

Overheid

In tijden van economische crisis hebben heel wat mensen het lastig. Er is veel overdreven, waarbij bedrijven gemakkelijker de schuld op de crisis willen steken als ze werknemers willen ontslaan. Maar goed, men kan de klok niet meer terug draaien. We moeten als ontslagen werknemer naar de toekomst kijken.

En die toekomst is opnieuw iets nieuws aanleren. In de eerste plaats iets wat je zelf wel graag zou willen doen. De overheid biedt allerlei mogelijkheden aan om je opnieuw te lanceren in het werkveld. Van kleine (technische) opleidingen tot HBO5, A2, Bachelor, Master, enz... Sommige beroepstechnische opleidingen zijn erkend als knelpuntberoep, vooral in de zorgsector.  Er zijn er die via andere kanalen zoals project 600 (zorgsector) zich kunnen vervolmaken om een hoger diploma te behalen.

Het draait niet enkel om meer verdienen, maar ook meer verantwoordelijkheid. Ik kan het niet genoeg benadrukken; je kiest geen opleiding omdat het werkzekerheid biedt. Je kiest het omdat je dit echt graag zou willen doen, er volledig achter staat. Vaak hoor ik altijd hetzelfde, ‘in die sector hebben ze te kort'. Ja, maar om die reden doe ik het niet.

Oud versus jong

Gelukkig ben ik niet de enige die van de oudere generatie ben in de klas. Het deed in het begin wel raar om op een schoolbank te zitten. Sommige studenten zijn wat ouder dan ik en hebben tieners. Zij worden plots geconfronteerd met de leefwereld van die jongvolwassenen. Ik heb nog geen tiener rondlopen thuis, maar ik kan al in ieder geval een beeld vormen van hoe het later zal aan toegaan. Het is mij sterk opgevallen dat de jonge studenten veel mondiger zijn geworden. Er wordt wel eens gediscussieerd, en iedereen komt veel sneller op voor zijn rechten. De kennis wordt al sterk aangescherpt via opzoekwerk internet. En ja, zij zijn inderdaad de facebook-generatie.

Ik kan het gelukkig nog allemaal wel volgen met wat deze generatie mee bezig is. Zelf heb ik geen facebook-account. Misschien ben ik wel wat ouderwets op dat vlak. Ik sta er soms niet  bij stil dat deze jongeren bij momenten toch nog wel wat speels zijn.

We passen ons wel snel aan. We hebben heel wat levenservaring opgebouwd, de meeste zoals ik hebben een gezin, en we kunnen toch het een en ander relativeren. Ik kan me niet inbeelden hoe ik zou reageren mocht ik 19 jaar zijn en naast iemand zitten van bijvoorbeeld 38 jaar. De docenten zijn in de meeste gevallen vanaf de leeftijd 35+ of soms veel jonger. De conversaties verlopen ook veel vlotter, maar ze hebben nog altijd de status van leerkracht. Hiermee bedoel ik dat je er ook niet in mag overdrijven. Je blijft ze ook aanspreken met hun achternaam. En mocht je bij toeval iemand nog kennen van vroeger, dan moet je formeel blijven binnen de schoolmuren. Ik vind het niet meer dan normaal, want anders zorgt dit voor problemen die er niet hoeven te zijn.

Leren leren

Levenslang leren lijkt wel een tijdloze slogan te zijn. Het is inderdaad zo. Maar hoe doe je dat terug opnieuw, in combinatie met je gezin? Want er staat niemand boven jou die moet controleren of je al of niet aan het leren bent. Je krijgt natuurlijk de steun van je partner, je kinderen, familie, en misschien is dat wel een soort verborgen controlerende factor. Dus, de motivatie ligt grotendeels bij jezelf.

Studies hebben bewezen dat wie later nog eens een opleiding volgt, de resultaten (meestal) hoger liggen dan de jonge studenten. Deze verklaring is te zoeken dat onze doelgroep op een heel andere manier denkt, motivatie, (levens)ervaring en dat het ook alles of niets is. De kans om opnieuw te mogen leren krijg je zo maar niet, en herkansingen zijn meestal geen optie. Ik ben gaan zoeken in boeken, in de bibliotheek, hoe je het best opnieuw leert, samenvattingen maakt, enzovoort. Je mag nog zoveel lezen en tips proberen, uiteindelijk moet je voor jezelf opnieuw een methode ontwikkelen.

Het memoriseren van wat je geleerd hebt is toch iets dat bij vele van mijn generatie heel lastig is. Ons geheugen is niet oud, maar je beseft dat je in al die tijd (sinds je laatste studies), je hersenen totaal niet meer traint. Ik vind dat wel jammer. Ik werk op kleine steekkaarten. Daar staan de samenvattingen op. Ik vind dit gemakkelijk, omdat ik dit tussen de soep en de patatten of tijdens het koken bij mij kan leggen. Je kan ze zelfs eens meenemen naar het toilet, in de auto, of op een receptie. Waarom niet?

Evaluatie

Het is mij sterk opgevallen dat je wordt aanvaard als een gewone beginnende student, ongeacht je leeftijd. Zo moet het ook. Je begint van nul, en dat is soms wat pijnlijk.  Je bent al heel je leven gescreend tijdens je school, op sollicitaties, en dan is het alsof je ontwikkelingsproces nu opnieuw begint.

Tijdens stages zijn de werknemers al gewoon dat ze stagiairs hebben van verschillende leeftijden. Die mensen moeten dan jou ook beoordelen op verschillende niveaus. Dit is de keerzijde van de medaille. Je krijgt het niet op je schoot geworpen. En als je telkens een module bent gepasseerd met positief resultaat, dan is het een hele opluchting. Even een adempauze en terug naar de volgende module tot einde opleiding. En de factor geluk mogen we ook niet vergeten.

Het werkveld

Eens alles achter de rug is, is het opnieuw solliciteren. Een nieuw leven begint op gebied van werk, want het zal hopelijk je allerlaatste job zijn. Een job waar je zo lang naar hebt uitgekeken. Het voordeel van sommige opleidingen (vooral de beroepstechnische) is dat je al tijdens je stages kan ‘proeven' of het je aanstaat.  Het is al een eerste indicatie om verder te doen met die welbepaalde opleiding of toch maar naar iets anders uit te kijken. In sommige opleidingen werken ze in ploegenstelsels.

Als je op voorhand niet weet welke impact dit kan geven op je gezin eens je definitief werkt, dan is het toch beter om daar goed over na te denken. Je hele gezinssituatie moet nu veel beter georganiseerd worden. Maar ik geloof wel dat elk iemand die op latere leeftijd een opleiding volgt de voor -en nadelen heeft overwogen.

Scores:

Het merendeel van de lezers gaat akkoord. (2 stemmen)

stersterstersterster (2 stemmen)


Aantal keer gelezen: 7399

Categorie(ën): Werk, geld en recht
Reacties
09 feb 2011 15:19
Reactie door: davy.mortier
Een veeleisende, boeiende job waar je al alles voor wil doen maakt een combinatie met zware studies niet eenvoudiger. Op zo'n momenten moeten soms harde keuzes gemaakt worden.




19 feb 2011 17:49
Reactie door: Veronique B.

Het is inderdaad niet evident om werk en studies te combineren. Vanuit een soort idealisme ben ik in het onderwijs gestapt terwijl ik tegelijkertijd de lerarenopleiding volg. Ik moet toegeven dat het echt niet evident is.

Keuzes zijn sowieso al niet gemakkelijk te maken maar harde keuzes... Ik weet het op dit moment echt niet en doe dus maar voort. Hopelijk ga ik hiermee niet te ver over mijn grenzen...

Wie is ... Jo Verhaeghe:
Status: Jo Verhaeghe is een Blogger.
foto  Stuur een bericht

 Vorige blogs:

  .: Oei, de bus botst...!
  .: Studeren op latere le...
  .: Filosoferen met kinderen

<< < 1 > >>

Lees de weblog van:

  .: andries.valcke
  .: bruno.sacré
  .: chloe.vaneecke
  .: chris.vanmello
  .: davy.mortier
  .: geert.de.cubber
  .: jan.joye
  .: jo.verhaeghe
  .: johan.potums
  .: joke.debruijn
  .: joris_denoo
  .: lies.stockmans
  .: lucas.vandepaer
  .: marc.hullebus
  .: petra.van.de.cauter
  .: Pien.vandenBoorn
  .: Sandra.van.heffen
  .: staf.de.wilde
  .: tania.bruggeman
  .: Velt
  .: wendie.delanghe


Eerder verschenen blogs:

  .: Luxe, een probleem?
  .: Ecologische voetafdruk
  .: Werkplekleren
  .: AMUZEMENTEN
  .: SOS Studenten Op Stage

<< < 1 2 3 ... > >>


Webmasters :: Petra Van de Cauter en Davy Mortier
Webprogrammatie en -design :: Dennis Vermaut
Disclaimer | Webhosting :: Nucleus
Copyright © 2007 - 2014